Fietsverslagen heden en verleden

Terug naar navigatie Fietstochten

Fietstochten in het jaar 2019 (vervolg)  (201903)

(Klik op de foto’s en onderstreepte namen  voor mogelijk meer informatie)

Fietsen voorjaar-zomer2019-02 Fietsen voorjaar-zomer2019-02

(Klik op de foto’s  en onderstreepte woorden voor mogelijk meer informatie)

Fietsen voorjaar-zomer2019-04 Fietsen voorjaar-zomer2019-04

Vrijdag, 2 augustus 2019.  Vandaag was de jaarlijkse fietsrit van de Zomerschool van de SVMH aan de orde. De bedoeling was dat we naar de ons wel bekende uitspanning De Kwakel in Snelrewaard gingen fietsen. Dit, daar ook de wandelgroep van de SVMH daar naar zou wandelen. Die gingen dan wel een deel met de bus, en het laatste deel te voet. We vertrokken pas om 10.00 uur en zouden pas om 14.00 uur weer terug in Gouda zijn. Er was bij de Kwakel een eenvoudige lunch geregeld. Het werd echter een dag met veel, heel veel regen. Even nadat we vertrokken bij Excelsior begon het al te miezeren. Dat was het moment dat ik mijn regenbroek ging aantrekken en dat was net op tijd. De regen viel met bakken uit de hemel, Toen ik afgelopen weekend mijn handleiding van mijn nieuwe fiets ddorlas, stond daar dat ik mijn an fiets niet langdurig in de regen moest laten staan……. Nu, vandaag werd de fiets dan gedoopt. De fietstocht ging binnendoor via Driebruggen en Papenkop richting het leuke stadje Oudewater. Toen was onze gids van de SVMH even de weg kwijt. Maar korte tijd later waren we toch bij de Kwakel aangekomen. Door het slechte weer werd het deze keer een “binnen gebeuren”. Het was gezellig om ook met anderen van de SVMH kennis te kunnen maken. Toen wij net gearriveerd waren, arriveerde ook de wandelgroep. Tijdens de lunch scheen buiten even de zon. Maar toen we later weer terug naar huis reden regende het opnieuw. Maar de terugweg was gelukkig uiteindelijk toch droger dan de heenweg. Ik heb tijdens de lunch nog wat foto’s gemaakt, wat niet iedereen leuk vond. Jaren geleden was dit nooit een probleem, maar door nieuwe wetten op basis van privacy blijkt dit voortaan niet meer als vanzelfsprekend te mogen.  Bovendien interpreteert iedereen die wetten weer anders, wat het bovendien erg lastig maakt. De terugweg ging vlot en om 14,15 was ik weer thuis en kon ik mijn kleren laten drogen. Het was een leuke natte, maar toch erg gezellige dag geweest.

Vrijdag, 30 augustus 2019. Vandaag was het heerlijk fietsweer. Trudy zat met haar vriedin Willemeijn in Zeeland en dus het was rustig in huis. Vandaag wilde ik weer eens met de fietsgroep er op uit. Ik was vanochtend al om 7 uur opgestaan, daar ik onze teckel Sjaak ook nog moet uitlaten. Die zit als hij boven wat gerommel hoort al te piepen om aandacht. Na de uitlaat periode heb ik snel ontbeten en de fiets klaar gemaakt. Ik ben in de afgelopen weken vaak in Zeeland geweest waardoor van fietsen met de groep niet zoveel is gekomen. Ik heb wel gefietst, maar alleen korte afstanden rond onze camping. Vandaag zie ik weer uit naar een toertocht met de groep.

Ik was ruim op tijd bij de opstapplek bij Excelsior en na even wachten kwamen de eerste deelnemers aan. Joke nam het voortouw en de bestemming werd Oudekerk aan de Hollandsche IJssel.  Joke had een leuke route uitgestippeld. Daar scheen een soort chocolaterie te zijn waar je ook lekkere koffie kon hebben. De tocht was schitterend en het winkeltje was prachtig. We hebben lekker op het terras aan de overkant van de straat kunnen zitten. Daarna gingen we met het fietspontje naar de overkant van de Hollandsche IJssel en dat is altijd leuk en kost maar 1,10 €, dus haast niets. Het is feitelijk het pontje voor de scholieren , daar alle scholen aan de overkant van de rivier liggen.. Na de pont fietsten via de kortste route weer terug naar Gouda.

Dinsdag, 3 september 2019. Vandaag .was het wat frisser. Ik was weer vroeg op de opstapplek bij het Stadhuis op de Markt. Ik had voor de zekerheid mijn regenpak bij me, maar tot nu toe was er naast een incidenteel spatje nog geen teken dat het flink zou gaan regenen. Johan was er vandaag niet bij, maar Adri arriveerde even na 09.15 uur. Er werd weer in eerste instantie gekeken naar Joke voor een voorstel voor een leuke route, maar die stapte pas later in toen ze allemaal naar haar bleven kijken. Normaal doet Joke vaak de voorbereidingen voor de vrijdagtochten en Johan doet dit vaak ad hoc in overleg met de groep. Uiteindelijk vertrokken we met Joke en Adri voorop richting Ouderkerk.  Maar nu gingen we weer naar het verzorgingshuis, met de goedkope koffie en appelgebak, in Ouderkerk. Zoals ik al eerder heb gemeld, krijg je daar naast je lekkere koffie de mogelijkheid om appelgebak te bestellen bestaande uit een heel grote heerlijke punt appeltaart met slagroom voor weinig. Heerlijk!! Er bleken nog slechts 7 punten appelgebak te zijn, maar dat was voldoende voor onze groep. De bediening werd weer verzorgd door de vaste inwoners. Na het altijd gezellige koffiedrinken vertrokken we weer naar het voetveer. (net als afgelopen vrijdag). Met flinke tegenwind reden we aan de andere kant van de Hollandsche IJssel , langs de rivier, terug naar Gouda. Door deze tochten leer ik de mogelijkheden van mijn fiets snel kennen en meer waarderen. De fiets deed het verder uitstekend en na de Julianasluizen ging weer ieder zijns weegs. Even later was ik weer heel tevreden thuis. Het was vandaag weer een mooie rit.

Vrijdag, 6 september 2019. Vandaag zou het goed fietsweer worden, al stond er een stevig windje. Het was bovendien wat frisser dan in de vorige dagen. Op de opstartplek bij Excesior was ik weer het eerst aanwezig. Maar even later kwam toch de rest aan rijden. Het werd al snel een groep van 12 medefietsers. Er werd al snel geopperd dat het deze keer met die wind niet zo ver hoefde te zijn. Na enige discussie werd de bestemming Bodegraven. Op de vrijdag is het meestal voor vertrek een gezellige kletspartij. Maar even na half tien vertrokken we toch. Carla en ik reden dit keer voorop. Eerst naar Driebruggen en toen verder door naar Bodegraven. En enige tijd later arriveerden we op onze bestemming bij het Gemeentehuis van Bodegraven. Er was deze morgen markt. Dat stelt niet veel voor in Bodegraven, maar het is toch gezellig. We dronken weer onze koffie op onze, haast traditionele, koffieplek op de Markt. We bleven dit keer wat langer kletsen en de koffie was weer erg lekker. Daarna reden we weer terug langs Fort “t Wierike” en Driebruggen naar Gouda. De terugweg leek langer dan de heenweg doordat we nu een flinke tegenwind hadden. We hadden 2 medefietsers zonder elektische ondersteuning en daar moet moet je toch rekening mee houden. Mijn fiets deed het weer uitstekend. Ik heb onderweg wat geexperimenteerd met de versnellingen en de ondersteuning. Wel kreeg ik nu weer last van mijn polsen en daar om ga ik de volgende week weer even langs Hoogeveen om het stuur en de zadelstand wat te veranderen.. Ik krijg in de huidige stand te veel druk op mijn polsen en dat moet anders. Met de vorige leenfiets heb ik daar ook al wat mee geexperimenteerd en dat lukte toen goed. We zullen zien. Toen we bij het Goudse Hout kwamen splitste onze groep zich, Een paar fietsers, waaronder ik, kozen voor de rit door de Goudse Hout, altijd prachtg, richting onze opstartplek bij Excelsior en de anderen reden buitenom. Later hoorden we dat een van die fietsers was aangereden door een auto, maar gelukkig mankeerde ze niets en kwam ze met de schrik vrij. De automobilist was erg behulpzaam. Verder niets te melden.

Zaterdag, 7 september 2019. Vandaag was een rustige dag. Ik ben een paar maal naar de Markt in Gouda geweest om een smartphonehouder te zoeken voor mijn telefoon. Ik ben van plan om deze te gebruiken met de TomTom-app als navigatie. Mijn huidige fietsnavigatie heeft een heel klein scherm en heeft geen stemondersteuning. Je kan dan moeilijk tijdens het fietsen de informatie volgen op alleen dit kleine scherm. Uiteindelijk heb ik nu een goede smartphone houder voor de fiets. Maandag ga ik die monteren en mee oefenen. Zaterdagavond zijn we naar de housparty van Dinie Blom en Fred gegaan, waar we hun prachtige huis hebben bewonderd in het oude verbouwde Politieburo van Gouda. Het was prachtig! Het was er erg druk en erg gezellig. Bij het naar huis gaan bleek ik nog per ongeluk het verkeerde blauwe jack te hebben aangetrokken. Zondagmiddag zijn de jacks weer geruild en is dit probleem gelukkig weer opgelost.Dat was het voor vandaag.

Dinsdag, 10 september 2019, Vandaag is het goed fietsweer. Het is windstil en het belooft een mooie dag te worden. Johan is ook weer aanwezig en Adri heeft een mooie rit voorbereid naar de Rottemeren. In de vorige jaren was het probleem dat onze vaste stek om koffie te drinken op het terras bij de bootjes in september alweer dicht was. We zijn hebben de vorige jaren daar al vaak voor een dichte deur gestaan. Zelfs in de zomer was dit restaurant ook al vaak dicht. We hebben nu een andere locatie op het oog met een mooi terras vlakbij het water “t Zeeltje”.

Een gezellige bijeenkomst in de Kwakel in Snelrewaard georganiseerd door de Zomerschool van de SVZH.

Ouderkerk a/d IJssel, onderdeel van de gemeente Krimpenerwaard

Voetveer Ouderkerk a/d IJssel

De rit ging via Moerkapelle door de polder, onder de A16 door richting de Rottemeren. Het was een mooie tocht. De bestemming bleek inderdaad een leuke locatie te zijn en we hebben daar heerlijk en ontspannen op het terras koffie gedrongen. Het is nu september en het wordt dan vaak al in de schaduw een beetje fris. Een reden voor Wietske, die het snel koud heeft,  om binnen te gaan zitten. Maar de meesten van ons bleven toch op het terras zitten. Vervolgens zijn we via Zevenhuizen weer naar Gouda gereden. Bij de Juliana Sluizen ben ikweer mijn eigen weg gegaan, daar ik op tijd bij mijn afspraak op het Huis van de Stad (Gouda) wilde zijn. Ik kan nu gelukkig mijn verlengde rijbewijs volgende week ophalen.

Achteraf bleek dat ze bij de vorige verlenging bij de afgifte een fout hadden gemaakt en onbedoeld de vervaldatum van mijn rijbewijs een jaar na mijn

75e jaar hadden vastgelegd. Ik had mijn goedkeuring van het CBR daarom door kunnen schuiven naar het vorig jaar, maar ik besloot toch maar te kiezen voor de huidige verlenging, dan ben ik er maar vanaf en hoef pas in 2024 weer een nieuw keuringsproces te doorlopen. Dat was het voor vandaag.